Wednesday 28 December 2011

Kaedah Menguji Ketulenan Emas

Terdapat beberapa kaedah yang boleh digunakan oleh kita untuk menguji ketulenan emas,

(a) Ujian Asid
Terdapat dua jenis asid yang digunakan iaitu asid hidroklorik dan asid nitrik berserta dengan batu hitam. Apabila kedua-dua asid ini digunakan ianya akan meninggalkan kesan yang berlainan kepada setiap kategori emas yang digosokan di atas batu berkenaan.

(b) Ujian kepanasan
Ujian ini dilakukan dengan membakar barang kemas tersebut sehigga merah. Emas yang tulen tidak akan terjejas manakala emas yang lain akan meninggalkan kesan hitam mengikut kategori masing-masing.

(c) Ujian kelembutan
Emas yang tinggi mutunya adalah lebih lembut dan boleh dibengkokkan jika di bandingkan dengan emas yang lain.

(d) Warna dan Berat
Dengan melihat kepada warna dan berat barang emas itu. Lebih kuning dan berat emas tersebut maka lebih banyaklah kandungan emasnya. Untuk mendapatkan perhiasan yang kuat dan warna yang diinginkan, emas asli dicampur dengan logam lain. Logam-logam yang biasa digunakan untuk campuran perhiasan emas adalah Tembaga, Perak, Timah Putih, dan Nikel. Disamping menimbulkan kekuatan emas yang berbeza-beza maka campuran logam juga untuk mendapatkan warna yang diinginkan, sehingga dikenal beberapa macam warna perhiasan yang dibuat emas yaitu :

Emas Merah – Emas murni dicampur Tembaga.
Emas Kuning – Emas murni dicampur Perak.
Emas Putih -Emas dicampur dengan Timah atau Nikel

e)Ujian kemagnetan
Emas tulen tidak akan ada tarikan kuasa magnet.

f)Alat penguji emas (Gold Densimeter)
Prinsip asas densimeter adalah mengukur ketumpatan emas, di mana ketumpatan emas tulen pada suhu bilik ialah 19.3g/cm3. Dengan menggunakan prinsip Archemedes dan teori ketumpatan jisim, ketumpatan sesuatu emas dapat dinilai. Perlu diingat kaedah ini dapat memberikan bacaan yang jitu untuk emas jongkong dan emas dalam bentuk padu sahaja. Ketulenan emas dalam bentuk barangan perhiasan emas tidak boleh dinilai dengan tepat kerana terdapat banyak ralat yg mengangganggu bacaan. Biasanya hanya bank-bank pajakan seperti AgroBank dan Bank Rakyat sahaja menggunakan peralatan ini sebab kosnya agak tinggi

g) Berurusan dengan Pengedar Emas yang sah
Kalau anda berurusan dengan mereka sudah tentu isu ketulenan emas ini tidak diragui kerana mereka memang mengambil emas terus dari Syarikat Emas.

Sumber: Cari Gold.com

No comments:

Post a Comment